baseman.dk

menu   Tjekkiet   tilbage

Prag
Efterår 2018

Klik på billederne, hvis du vil se dem i større udgave.

Når man gerne vil se mere af verden, men både mangler tid og penge til de store rejser, er det værd at kigge nærmere på, hvad Europa har at tilbyde.

Et af de steder, hverken min kæreste eller jeg havde set endnu, var Prag. Derfor tog vi på en forlænget weekend til Tjekkiets hovedstad.

Fra flere sider har vi hørt, at Prag er fantastisk om sommeren. Vi kan nu fortælle, at det kan den også sagtens være om efteråret. Hvis vejret er fremragende, som tilfældet var på vores tur, er det måske endda at foretrække - da man ikke behøver dele byen med så mange andre turister, som om sommeren.

På en rejseportal havde vi købt en rejsepakke med flybilletter og hotel. Resten fandt vi selv ud af at planlægge.

Prag

Vel ankommet til lufthavnen, skulle vi videre til hotellet. Det viste sig dog at være en lettere forvirrende omgang. Hjemmefra havde vi set, at der findes en bus, som går direkte fra lufthavnen til hovedbanegården i Prag. Men selv om vi hurtigt fandt busholdepladserne, lykkedes det os aldrig at finde netop dén bus. Det er heller ikke en hjælp, at alle køreplaner etc. kun er skrevet på tjekkisk.

Eftersom vores hotel lå meget centralt, endte vi med at tage en tilfældig bus - med den tanke, at den jo nok skulle i den retning. Det var heldigvis tilfældet.
Det at vi bare kunne springe på en bus skyldtes, at vi hjemmefra havde købt rejsekort til den offentlige trafik (Prague City Card). Dét kan anbefales, da man så slipper for at skulle købe billetter, da der ikke nødvendigvis er meget hjælp at hente, hvis man ikke kan tjekkisk.

Bussen kørte i den rigtige retning, men dog kun frem til en metrostation. Men derfra var det nemt at finde videre, og inden længe kom vi af på en station ganske nær vores hotel.

Hotel Josef var nok den del, som havde kostet mest på turen. Men vi var rørende enige om, at det har været pengene værd. Hotellet lå centralt, så vi kun havde en kort gåtur til alle seværdigheder. Samtidig var det virkelig komfortabelt og med god betjening. Det viste sig at morgenmad kostede ekstra, hvis man ville have det på hotellet - det ville vi gerne. Prisen var i den høje ende, men det var så også noget af det lækreste hotelmorgenmad, vi har oplevet. ... Det er ikke billigt at være livsnyder. :-)

Karlsbroen

Et af de steder, man vist skal se, som førstegangsturist i Prag, er Karlsbroen. Så det gjorde vi. Som med alt andet vi så på turen, lå den kun en kort gåtur væk.

For ikke at føle, at vi havde spildt alt for mange penge på at købe rejsekort, tog vi en tur med en af de gamle sporvogne, som kører rundt i byen. Der er også mange nyere, mere komfortable sporvogne, men der er en vis charme ved at køre over en af byens mange broer i en gammel sporvogn, mens man kigger over på Karlsbroen.

Hjemmefra havde vi købt en aftentur på floden, med mad og musik. Vi var lidt spændt på, om det overhoved ville være pengene værd, men det viste sig at være tilfældet. Mens båden langsomt sejlede afsted på floden, var der lækker buffet, ledsaget af hyggelige toner fra nogle musikere. Det var en dejlig oplevelse.

Bar

Vi havde ikke på forhånd planlagt alt for meget. I stedet brugte vi ferien på at trave rundt i byen, hvor der hele tiden dukkede hyggelige steder op.
Skulle vi blive tørstige - hvilket vi ofte blev - var der heller aldrig langt til et sted, som solgte øl. Det var, som en ferie bør være: Virkelig afslappende, og samtidig med en masse nye oplevelser.

Der er mange fine spisesteder i Prag. Der er ikke nødvendigvis grund til at gå efter en specifik restaurant - de ligger overalt, og vi nåede på intet tidspunkt at blive skuffet. Vi havde dog hjemmefra bestilt bord på en restaurant til en af aftenerne. Det viste sig at være en Michelin restaurant, så det hele blev lidt finere end vi lige havde forestillet os. Heldigvis er prisniveauet generelt lavt i Prag, så selv om det var en dyr restaurant, var maden stadig til at betale.

Da vi skulle rejse hjem, efter nogle få - men fantastiske - dage i Prag, ville vi finde en nemmere vej retur til lufthavnen. Vi bad hotellet om at hjælpe os med at skaffe transport. Det blev i form af næsten-limousine-kørsel, hvor vi blev hentet fra hotellet af en chauffør i en af de helt store Skodaer. Ligesom med alt andet på denne ferie, var det til at betale, og betød at vi ikke var bange for at komme for sent til flyet hjem.

Prag var en skøn oplevelse!

Fly

Tips

Tjekkiet har egne penge, som det kan være en god idé at have lidt med på turene rundt i byen. De fleste restauranter og butikker tager dog mod betalingskort.

Nogle steder i Prag er meget, meget turist-fokuseret, stort set udelukkende med souvenirbutikker. Der kan priserne godt være lidt høje i forhold til resten af byen.
Jo længere væk man kommer fra de områder, desto billigere bliver det at spise og drikke.

Der advares en del mod falske taxier i Prag, som måske kan finde på at snyde. Der skulle være nogenlunde sikkerhed for at få en ægte taxi, hvis man går til en af taxi-holdepladserne, eller beder hotellet om at ringe efter en.

Prague City Card kan muligvis ikke betale sig, hvis man ser på prisen. Men da det giver adgang til al offentlig trafik i Prag, som ellers kan være lidt bøvlet at finde ud af, kan det stadig være værd at overveje.

Rejseskribent:

Erik

Erik Asmussen

© Baseman.dk. © Erik Asmussen (artiklen og tilhørende fotos). All rights reserved.