baseman.dk

  menu   Island   tilbage
   
Reykjavik og sydvestlige Island
Juli 2016
   
   


Et sted jeg længe har ønsket at besøge, er Island. Jeg har hørt så meget godt om Island, at der virkelig var noget at skulle leve op til.
Men det skulle vise sig ikke at være et problem.:)

Jeg og min rejseledsager fløj direkte fra København til Islands internationale lufthavn i Keflavik, få kilometer fra hovedstaden Reykjavik.

Reykjavik
Reykjavik (klik for større billede)


På forhånd var der booket hotel i Reykjavik og lejebil til afhentning i lufthavnen i Keflavik. Vælger man ikke at leje bil, er der mulighed for offentlig trafik mellem lufthavnen og Reykjavik.

Desuden var der hjemmefra købt billet til Den Blå Lagune (Blue Lagoon), hvilket kan anbefales, da man så slipper for at stå i kø for at købe adgang. Desuden kan man risikere at der ikke er flere ledige pladser.

Flyet nåede Island lidt før tid, men desværre var processen hos Hertz biludlejning så sløv, at vi alligevel ikke nåede det bestilte bord på restauranten ved Den Blå Lagune. Heldigvis nåede vi dog at komme ud i det varme, mineralholdige vand, som skulle være så godt. Det var i hvert fald rart, og en oplevelse at sidde i næsten 40 grader varmt vand, med en kølig øl.

Den Blå Lagune ligger tæt på både Keflavik og Reykjavik, og hvis dét er med på listen over steder der skal ses i Island, så kan det anbefales at starte rejsen der. Hvis man kommer fra lufthavnen og skal til et hotel i Reykjavik, er det næsten på vejen dertil. Samtidig er det en fantastisk måde at komme ned i gear, inden resten af Island skal udforskes.

Turen gik videre til hotellet i Reykjavik. Vi fik værelset og fortsatte derefter ind til centrum af Reykjavik, for at få lidt at spise på en af de mange, fantastiske restauranter, som Reykjavik byder på. Vejret havde været godt, men hen mod aften begyndte det at regne.


Næste dag bød på regn. Vekslende mellem let regn og massiv regn. Det var ikke optimalt vejr at køre ud og opleve den islandske natur. Men heldigvis lød vejrmeldingerne på at det kun ville være denne ene dag, regnen ville falde så massivt. Så dagen gik med at kigge på Reykjavik. Når regnen holdt pause, var det en oplevelse at gå rundt i de hyggelige gader i Reykjavik. Når regnen tog til, var der mange museer at søge tilflugt i.
Sidst på dagen var det slut med pauser i regnen, nu regnede det hele tiden. Heldigvis havde hotellet en glimrende restaurant, så turen tilbage til værelset kunne ske i tørvejr.

Thingvellir
Thingvellir (klik for større billede)


Næste dag var vejret fint.
Dagen havde fokus på den gyldne cirkel (eller den gyldne trekant, som jeg også har hørt det omtalt). Det er et område øst for Reykjavik, hvor der ligger en række af de store seværdigheder, man bør se når turen går til Island.
Efter at have forladt hotellet fra morgenstunden, gik jagten først på et sted at spise morgenmad. Det var ikke nogen svær jagt, i betragtning af de mange spisesteder i byen.
Derpå gik turen østpå, mens morgensolen fik fjernet skyerne og nu afslørede en klar himmel. Først gik turen til Þingvellir (Tingvillir) nationalpark, hvor det i landskabet er muligt at se, hvordan de tektoniske plader som henholdsvis bl.a. Europa og Nordamerika ligger på, trækker sig fra hinanden. På stedet findes desuden et af verdens ældste, stadigt eksisterende, parlamentsbygninger. Hele området er utrolig flot, og virkelig et besøg værd!

Stokkur
Strokkur (klik for større billede)

Derefter gik turen videre mod øst til Geysir, hvor den berømte gejser ligger, som har givet navn til naturens eget springvand. Geysir er dog blevet træt og skyder ikke længere vand op i luften. Det gør gejseren Strokkur derimod, og den ligger samme sted.
Ligesom med Tingvillir, er Geysir et sted som tiltrækker mange turister. Men selv om der var mange mennesker, var det rimelig nemt at finde en parkeringsplads.

Gullfoss
Gullfoss (klik for større billede)

Et tredje sted som virkelig trækker turister til sig, og som samtidig var tredje stop på turen, er Gullfoss. Et stort vandfald (eller faktisk to i forlængelse af hinanden) som bestemt også er et besøg værd.

For at komme videre rundt i den gyldne cirkel, kan man styre i retning mod byen Selfoss. Man behøver ikke køre helt dertil, men på vejen kommer man til Kerið. En udslukt vulkan, som er nem at besøge med bil. Her er det muligt at gå hele vejen rundt langs kanten, og også komme ned til den sø som nu ligger på bunden af vulkanen. Det er flot at kigge på vulkanen oppefra, men turen er ikke for gangbesværede.

Det sidste stop på turen var Hveragerði, som ikke hører til den gyldne cirkel, men som havde lydt spændende, da turen skulle planlægges. Det viste sig dog at være en skuffelse. Der var ingen skiltning, så turister holdt rundt omkring i deres udlejningsbiler, og forsøgte at spørge om vej til seværdighederne på dette sted. Der skulle være fine muligheder for at vandre, men det er der også mange andre steder i Island.

Hotellet blev rundet til et kort hvil inden aftenens restaurantbesøg.

Kerid
Kerid (klik for større billede)

En lille uge i Island lyder ikke af meget. Men meget kan nås på kort tid.

Dagen efter turen rundt i den gyldne cirkel, startede med at finde et sted at få morgenmad. Grundet de mange spisesteder, er det ikke nødvendigt at vælge samme sted hver gang.

Derefter gik turen i bil ud ad hovedvej 1, mod øst, langs den sydlige kyst. Undervejs var der fotostop, hver gang et nyt fantastisk landskab dukkede op, eller hvis dyrelivet (især heste og får) kom tæt på vejen. Nogle steder går dyrene frit, så "tæt på" kan godt være midt på vejen.

Første mål på dagens tur var Reynisfjara, den sorte strand (Black Sand Beach), med de glatte sorte sten, og det sorte sand, som havet har slebet stenene ned til.

Black Sand Beach
Reynisfjara (klik for større billede)


Vi forsøgte derefter at køre til Þórsmörk, som skulle være rigtig flot. Men vores bil var ikke tilstrækkelig "højbenet" til at kunne køre ad den vej som ledte dertil. Efter nogle km ad en vej som vekslede mellem ekstremt bumpet og næsten ikke eksisterende, gik vejen pludselig gennem en mindre flod, som var for dyb til bilen. Udlejningsbilen, en Nissan Qashqai, havde godt nok firehjulstræk, men den er ikke til rigtig offroad kørsel.

På den videre tur ad veje som bilen kunne klare, var der tilstrækkelig med flot natur til at glemme skuffelsen over det mislykkede forsøg med kørsel udenfor vejnettet.

Vejret var fantastisk, næsten endnu bedre end dagen før. Så selv om lidt af første dag, og hele anden dag, regnede væk, nåede vi at se alt det, vi havde sat os for at se - og lidt til.


Dagen efter var det tid at pakke sammen og rejse hjem. En kort, men intens, oplevelse rigere.
Island er bestemt et besøg værd!





Gode råd på rejsen

Island er stor! Det er muligt at køre øen rundt, men sæt mindst en uge af til det, og arranger overnatning på strategiske steder undervejs. Ellers gør som os: Bo på samme hotel og kør ud derfra hver dag. Det kan enten være i Reykjavik, eller en af de andre, mindre byer. For førstegangsbesøgende kan det være en fordel at koncentrere sig om den sydvestlige del af Island, der rummer så mange af de populære seværdigheder.
Vej 1 går hele Island rundt. Jo flere cifre et vejnummer har, desto mindre er den. Et- og to-cifrede vejnumre er pæne, og tre-cifrede veje giver heller ikke de store udfordringer, selv for almindelige personbiler. Et vejnummer som starter med ”F” skal man dog være varsom med. Her bliver det hurtigt nødvendigt med en terrængående firhjulstrukken bil. En del mindre veje er lukket når sneen kommer.
Island har ca. lige så mange Islandske heste som indbyggere (og får er der endnu flere af).
Island eksporterer islandske heste, men import er ikke tilladt, grundet frygten for nogle af de typiske hestesygdomme, som Island indtil videre har undgået.

Islændinge lærer dansk i skolen. Men mens ældre islændinge har lært det som første fremmedsprog, er det nu primært engelsk der undervises i. De fleste islændinge forstår lidt dansk, men mange taler det nødig.

Får går til tider løst og kan finde på at gå ud på vejen. Ofte står de tilsyneladende pænt og venter i vejkanten, for så pludselig at krydse vejen, når bilen er tæt på!
Heste ses indimellem også gående løst. Men de virker til at have lidt bedre trafikkultur. Pas dog på alligevel.
Der er rigtig mange fine spisesteder i Reykjavik. Udenfor hovedstaden kan det være lidt mere sparsomt, men det er ikke svært at finde steder at spise.

Parkering koster penge de fleste steder i Reykjavik. Der er automater til parkeringsbilletter, hvor man kan betale med kreditkort.

Islandske kroner kan ikke veksles på forhånd hjemmefra (i skrivende stund), men man klarer sig fint med kreditkort. Desuden er der pengeautomater i Island, hvis man vil have kontanter med på turene.

Mobilnettet er fint de fleste steder. Først når det bliver rigtig øde, kan mobildækningen svigte. Endnu en grund til at passe på sig selv, når turen går udenfor områder med mange mennesker, da det kan blive en udfordring at tilkalde hjælp.









 

Rejseskribent:

Erik

Erik Asmussen

         
    © Baseman.dk. © Erik Asmussen (artiklen og tilhørende fotos). All rights reserved.